REKLAMA
REKLAMA

Pacjent w epoce informacji – nowy projekt MZ

23 kwietnia br. w siedzibie Naczelnej Izby Lekarskiej w Warszawie spotkali się przedstawiciele wielu środowisk ochrony zdrowia, żeby omówić model systemu informacji dla pacjentów. Dyskusja i wykłady pt. „Pacjent w epoce informacji – wyzwania dla instytucji publicznych w Polsce” objęły wiele obszarów, które według pomysłodawców muszą współgrać, aby projekt doczekał się realizacji.

Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, uczestniczka wspomnianego spotkania podsumowała istotną rolę farmaceutów w powstającym właśnie ministerialnym projekcie nowego modelu informacyjnego dla pacjentów:

Bardzo się cieszę, że w tym modelu są farmaceuci. Jesteśmy grupą zawodową o bardzo szerokich kompetencjach, dedykowaną nie tylko do leków, ale również do porad i opieki farmaceutycznej. Jesteśmy łącznikiem pomiędzy lekarzem a pacjentem, możemy wypełnić lukę informacyjną i świadczyć szeroko pojętą opiekę farmaceutyczną na rzecz pacjenta w zakresie doradztwa lekowego, poradnictwa, profilaktyki czy informacji o chorobach przewlekłych

W wydarzeniu udział wzięli m.in. przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Rzecznika Praw Pacjenta, Naczelnej Izby Lekarskiej, Naczelnej Izby Aptekarskiej, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, Narodowego Funduszu Zdrowia, Centrum Systemów Informacyjnych, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz organizator spotkania Fundacja My Pacjenci. Celem spotkania było wypracowanie optymalnej wersji schematu informacyjnego, który odpowiadałby na potrzeby wszystkich interesariuszy, zarówno informujących, jak i informowanych, a także systemu ochrony zdrowia. Przedstawiciele pacjentów podkreślali, że dzięki takim inicjatywom zmierzamy w dobrym kierunku, ponieważ Polacy potrzebują takiej informacji. Pomysł stworzenia ogólnopolskiej bazy wiedzy dla pacjentów jest doskonały, ale musi być ona łatwo dostępna, kompleksowa i wysokiej jakości. System powinien być przede wszystkim prosty i użyteczny dla pacjentów.

Projekt modelu informacyjnego, autorzy podzieli się na 4 sektory:

REKLAMA
REKLAMA
  1. Informacja o systemie opieki zdrowotnej, która zawiera m.in. wyszukiwarkę lekarzy, świadczeniodawców, miejsc, gdzie można kupić lek, ale także sprawdzanie kolejek, zapisy na wizyty on-line, dostęp do Internetowego Konta Pacjenta (IKP), Zintegrowanego Informatora Pacjenta (ZIP), czy Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM);

  2. Informacja dla pacjentów z chorobami przewlekłymi obejmuje informacje na temat chorób, wsparcie w samoleczeniu, opiekę w domu i grupy wsparcia;

  3. Informacja, jak sobie poradzić z prostymi problemami bez pomocy lekarza? Innowacyjnym rozwiązaniem w tej grupie jest nonemergency line 111

  4. Informacja o tym, jak utrzymać zdrowie, czyli szeroko pojęta profilaktyka dotycząca odżywiania, stylu życia, zagrożeń środowiskowych, uzależnień.

 

Całość relacji ze spotkania dostępna jest na stronie NIA.

REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]