REKLAMA
REKLAMA

Ekonomia i ustawa refundacyjna zmuszają szpitale do zakupu tańszych leków

W codziennej rzeczywistości szpitalnej staramy się nie zamieniać leków w trakcie terapii biologicznej. Jeśli na rynku jest dostępny lek biopodobny w niższej cenie, to raczej stosuje się go u nowych pacjentów, którzy rozpoczynają leczenie biologiczne, a tym którzy do tej pory byli leczeni produktem bioinnowacyjnym staramy się zapewnić ten sam lek - mówi dr Magdalena Hurkacz, farmakolog kliniczny z Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu, adiunkt Katedry i Zakładu Farmakologii Klinicznej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.
fot. Shutterstock

W rozmowie z serwisem Polityka Zdrowotna, dr Magdalena Hurkacz, farmakolog kliniczny z Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego we Wrocławiu opowiedziała m.in. o codziennej rzeczywistości szpitalnej w konteście leków biopodobnych i generycznych.

– W codziennej rzeczywistości szpitalnej staramy się nie zamieniać leków w trakcie terapii biologicznej. Jeśli na rynku jest dostępny lek biopodobny w niższej cenie, to raczej stosuje się go u nowych pacjentów, którzy rozpoczynają leczenie biologiczne, a tym którzy do tej pory byli leczeni produktem bioinnowacyjnym staramy się zapewnić ten sam lek – mówi dr Hurkacz.

Jej zdaniem pewnym problemem prawnym dla szpitali jest ustawa o zamówieniach publicznych, która nakazuje rozpatrzenie w przetargu każdej oferty na lek pod kątem ceny. W następnej kolejności można brać pod uwagę inne czynniki, jak np. wskazania.

REKLAMA
REKLAMA

– Powoduje to sytuację, że przetarg wygrywa firma produkująca lek biopodobny i tylko taki można podać chorym (górę bierze aspekt ekonomiczny). W tej sytuacji lekarze zmuszeni są zamieniać „starym” chorym już stosowaną farmakoterapię. Badania kliniczne prowadzone również w Polsce wykazały, że skuteczność i bezpieczeństwo obu grup leków jest porównywalna. Natomiast w środowisku lekarzy praktyków są pewne obawy. One nie zawsze są podyktowane względami czysto klinicznymi. Wynika to z subiektywnej obserwacji przebiegu leczenia – mówi farmakologi kliczniczny.

Dr Hurkacz uważa, że lekarzowi czasami może się wydawać, a czasami widzi efekt, że pacjent lepiej reaguje na leki bioinnowacyjne niż na biopodobne lub odwrotnie. Ze względu na fakt, że leki biologiczne są na rynku farmaceutycznym stosunkowo nowymi produktami, z którymi wiąże się duże nadzieje, ale które wymagają szczególnej długofalowej obserwacji klinicznej należy do ich stosowania podchodzić bardzo ostrożnie. Ponadto ich mechanizmy działania związane są z głęboką ingerencją w strukturę komórki, dlatego swobodna zamiana jednego produktu na inny może być w niektórych przypadkach ryzykowna i dlatego ostateczna decyzja powinna należeć do lekarza prowadzącego, który ostatecznie odpowiada za zdrowie i życie chorego i musi być zgodna z etyką zawodową.

– Główną dewizą medycyny jest bezpieczeństwo chorego. Dlatego moim zdaniem ostateczna decyzja dotycząca wyboru i ewentualnej zamiany leku powinna należeć do lekarza. Tak się dzieje w lecznictwie otwartym, gdzie lekarz decyduje o leku podczas wystawiania recepty. I nie ma obowiązku kierowania się jedynie ceną. Gdy na recepcie widnieje adnotacja „nie zamieniać”, to nikt nie powinien tego zrobić – uważa Hurkacz. – Podobnie powinno być w odniesieniu do lecznictwa zamkniętego, chociaż ze względu na rentowność szpitali i zasady refundacji jest to bardziej złożony temat. W przypadku szpitali, moim zdaniem, dobrze by było, żeby nie tylko cena była argumentem. Ekonomia i ustawa refundacyjna zmuszają szpitale do zakupu tańszych leków a mniejsze znaczenie ma tu ostateczny efekt kliniczny. Jeżeli kupimy leki taniej, to przynajmniej teoretycznie mamy możliwość podania ich większej liczbie pacjentów.

Cała rozmowa dostępna jest w serwisie Polityka Zdrowotna.

Źródło: politykazdrowotna.com

REKLAMA
REKLAMA

Jak oceniasz artykuł?

Twoja ocena: Jeszcze nie oceniłeś/aś artykułu

Udostępnij tekst w mediach społecznościowych

0 komentarzy - napisz pierwszy Komentujesz jako gość [ lub zarejestruj]

Szanowni Państwo,

Farmacja.net sp. z o. o. przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie, w tym informacje zapisywane w plikach cookies, w celu personalizacji treści oraz reklamy, udostępniania funkcji mediów społecznościowych oraz analizowania ruchu w Internecie.

Kliknij „Zatwierdź i przejdź do serwisu”, aby wyrazić zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez farmacja.net sp. z o .o. , Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, szczegółowo opisanych w ustawieniach zaawansowanych.

Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w ustawieniach zaawansowanych.

Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. W polityce prywatności znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Instalowanie cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Na naszych stronach internetowych używamy technologii, takich jak pliki cookie i podobne służących do zbierania i przetwarzania danych eksploatacyjnych w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraza analizowania ruchu na naszych stronach. Te pliki cookie pomagają poprawić jakość treści reklamowych na stronach. Dzięki tym technologiom możemy zapiewnić Ci lepszą obsługę poprzez serwowanie reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji.

Nasi zaufani partnerzy to:

Facebook Ireland Limited – prowadzenie kampani remarektingowych i mierzenie ich efektywności – Irlandia (EOG)

Google Ireland Limited (Google Adwords, DoubleClick Ad Exchange, DoubleClick for Publishers Small Business) – zarządzanie kampaniami reklamowymi, ich analiza i pomiary ruchu na stronach Serwisu – Irlandia (EOG)

Google Incorporated (Google Analytics, Google Cloud Platform, GSuit, Google Optimize, Google Tag Manager, Google Data Studio) – obsługa kampanii reklamowych, analizowanie ruchu na stronach Serwisu i obsługa poczty firmowej, analiza sposobu korzystania z Serwisu przez Użytkownika – USA (poza EOG)

Comvision sp. z o. o. – wysyłanie informacji marketingowych dotyczących Serwisu – Polska (EOG)

Benhauer sp. z o.o. – prowadzenie kampanii remarketingowych i mierzenie ich efektywności, e-mail Marketing – Polska (EOG)

Oświadczenie

Dostęp do zawartości serwisu aptekaszpitalna.pl jest możliwy dla osób uprawnionych do wystawiania recept lub osób prowadzących obrót produktami leczniczymi.

Ustawienia zaawansowane Wstecz
logo