W SEJMOWEJ KOMISJI ZDROWIA O USTAWIE REFUNDACYJNEJ

Drukuj
Utworzono: piątek, 16, marzec 2012

, a także opublikowanej 27 lutego 2012 r. listy leków refundowanych. Obrady komisji prowadził jej przewodniczący Bolesław Piecha. Samorząd aptekarski reprezentowali: prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Grzegorz Kucharewicz i wiceprezes NRA Michał Pietrzykowski.   

     Sekretarz stanu wskazał, że w związku z wejściem w życie ustawy o refundacji leków pojawiły się problemy interpretacyjne, zgłaszane między innymi przez środowisko aptekarskie. Dotyczyły one między innymi art. 9 i art. 44 ustawy o refundacji leków. Problemy te postanowiono rozwiązać, przedstawiając interpretację przepisów w komunikatach ministra zdrowia. 16 stycznia 2012 r. opublikowano komunikat, w którym wyjaśniono, w jakich sytuacjach farmaceuta może wydać pacjentowi tańszy odpowiednik leku refundowanego, uwzględniając intencję ustawodawcy. Ponadto w związku z art. 9 ustawy refundacyjnej, który reguluje kwestie zakupu produktów refundowanych przez świadczeniobiorców, pojawiły się wątpliwości co do stosowanych cen zakupu tych produktów przez szpitale. Minister zdrowia w komunikatach z 9 stycznia 2012 r. i 24 lutego 2012 r. wskazał, że w wypadku zakupu produktów refundowanych przez świadczeniodawców urzędowa cena zbytu i urzędowa marża hurtowa mają charakter ceny i marży maksymalnej, a nie sztywnej, co oznacza, iż mogą być niższe. Wytwórca sprzedający leki do hurtowni, które następnie mają trafić do świadczeniodawcy, może zaproponować cenę poniżej poziomu ceny urzędowej.

     W dyskusji zabrał głos prezes NRA Grzegorz Kucharewicz, który poruszył między innymi problemy związane z interpretacją art. 9 ustawy refundacyjnej i zakupem leków do aptek szpitalnych. Ponadto prezes NRA powiedział, że do Naczelnej Izby Aptekarskiej napływa coraz więcej informacji o łamaniu zarówno przepisów zakazujących reklamy aptek i ich działalności, jak i zabraniających stosowania zachęt odnoszących się do produktów refundowanych. Przepisy te obowiązują od 1 stycznia 2012 r., kiedy weszła w życie ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Tymczasem przeciwnicy tych regulacji nie ustają w wynajdywaniu furtek i szczelin w obowiązującym prawie, by wykorzystując bezczynność państwa i słabość jego instytucji, przywracać stare, zazwyczaj tylko trochę zmodyfikowane mechanizmy marketingowe. Znów pojawiły się programy lojalnościowe i gazetki reklamowe z adresami określonych aptek. Sekretarz stanu Jakub Szulc, odnosząc się do tego wystąpienia, zapowiedział zdecydowane działania wobec łamiących przepisy obowiązującego prawa. (ej)

źródło:Biuro Prasowe Naczelnej Izby Aptekarskiej

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież

MECENAT

                               

Kontakt   Nota prawna    Regulamin   Reklama  

Copyright © 2007 - 2017 - D-FARMA-Wszelkie prawa zastrzezone